Missie en visie

Samen Leren Leven

Samen

We geloven in de kracht van samenwerken: met ouders, kinderen en collega’s vormen we één gemeenschap waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt. We leren met en van elkaar en helpen elkaar groeien.             

Leren

We leren kinderen dat fouten maken mag en dat leren soms gepaard gaat met uitdagingen. In de leerkuil ontdekken ze dat doorzetten, hulp vragen en blijven proberen leidt tot groei. Zo ontwikkelen ze niet alleen kennis, maar ook veerkracht en zelfvertrouwen.                                                                                                                

Leven
Op onze dorpsschool werken we vanuit een emotioneel veilige basis, waarin vertrouwen, vriendelijkheid, respect en verdraagzaamheid centraal staan. Vanuit optimisme kijken we naar mogelijkheden en stimuleren we ieders unieke ontwikkeling- in kennis, gedrag en persoonlijkheid.
600_schermopname_22-8-2025_113156.jpeg
Welke punten staan in 2025-2026 centraal?

Wij willen schooljaar 2025-2026 werken aan het versterken van het leerproces van de leerlingen en de kinderen meer zicht geven in het eigen leerproces. Onze speerpunten voor komend schooljaar zijn:  

Basisvaardigheden: Het lerarenteam werkt op school in een verbetercultuur met als doel om de basisvaardigheden van onze leerlingen te versterken. We versterken onze vakkennis en didactiek en maken gebruiken van evidence informed technieken. De resultaten op de basisvaardigheden willen we hoger, zodat elke leerling een eerlijke kans krijgt tijdens zijn of haar schoolloopbaan en daarna. Dit doen we o.a. door te werken met het Expliciete directe instructie model, formatief handelenen en een leerlijn gestuurd aanbod. 

Levensbeschouwelijk Burgerschap: Het team werkt aan een schoolcultuur die in overeenstemming is met de basiswaarden en die voor leerlingen een oefenplaats biedt. We brengen ze kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging en politieke gezindheid bij.

Teamontwikkeling: Het team werkt actief samen aan een fijne werkrelatie, de onderlinge verbinding en welbevinden van zowel het team als de individuele leerkrachten. Dit is een voorwaarde om samen vorm en inhoud te kunnen geven aan het onderwijsinhoudelijk proces. Het helpt het team om in gezamenlijkheid aan de visie te kunnen werken in de waan van de dag. We hebben oog voor elkaars welbevinden en zoeken bewust de verbinding op. 

Pedagogisch Tact en Leiderschap: Het team heeft hoge verwachtingen van ieder kind en richt daardoor het onderwijs in rondom de drie basisbehoeften relatie, autonomie en competentie. Dit doen we door in gesprek met de kinderen het leerproces te monitoren en bij te stellen op basis van gestelde succescriteria op proces én product. Ook leren we kinderen hoe ze zonder uitstel, op tijd en efficiënt met een taak kunnen starten. 

Betekenisvolle leeromgeving: De Torenberg biedt alle kinderen een rijke en uitdagende leeromgeving. Kinderen kunnen op verschillende plekken en manieren leren en ontwikkelen in en buiten de school. Dit doen we door beweging en samenwerking in te plannen. We streven naar breinvriendelijk onderwijs, waarbij een groeimindset en de leerkuil worden gebruik.

Elk kind in beeld: Het team heeft goed in beeld waar de zone van naaste ontwikkeling van kinderen ligt en sluit hier het onderwijsaanbod op aan. Zodat kinderen vanuit successen zich verder zullen ontwikkelen. Kinderen hebben, doordat zij inzicht hebben in hun eigen leer-en ontwikkelproces, vertrouwen in hun eigen ontwikkeling. Kinderen hebben zicht op de volgende stap in hun leren. De leerkrachten hebben kennis van de leerlijnen en maken de doelen zichtbaar voor de kinderen. We zijn in 2024 gestart met 'Leerling in Beeld' (voorheen Cito).