Sociale Veiligheid
GOUDEN WEKEN
Elk schooljaar starten wij met de Gouden Weken. Door in de eerste schoolweken activiteiten te doen om elkaar te leren kennen, bouwen we in de groepen aan het onderdeel LEVEN van ons motto. Kinderen leren elkaar vertrouwen, respect te hebben voor elkaars verschillen en daar verdraagzaam mee om te gaan.
Vanaf de tweede week starten we vanuit de Gouden Weken ook aan het stellen van de normen. In de groep wordt besproken hoe LEREN eruitziet, welke werkhouding neem je dan aan, en hoe werken we SAMEN? De regels van de groep worden met elkaar opgesteld.
GRENZEN VAN DE TORENBERG
En dan, wat als het niet lukt om je eraan te houden en je vertoont af en toe gedrag wat de les verstoord of onprettig is naar anderen? Vanaf schooljaar 2024-2025 trekken we hier als team een lijn in door op eenzelfde manier handelen. We werken daarbij vooral preventief en handelen zoveel mogelijk positief.
BOVENBOUW
Komt het ongewenste gedrag vaker voor en/of wordt het ernstiger, dan gaan we hierover in gesprek en vult de leerling een nadenk-formulier in. Wanneer ze binnen een korte tijd voor de tweede keer een nadenk-formulier invullen, worden ouders op de hoogte gesteld. Ook de stappen daarna hebben wij omschreven op het bijgevoegde formulier, echter hopen we dat deze niet nodig zijn. Wel is het op deze manier voor iedereen duidelijk hoe we handelen, voor personeel, kinderen én voor jullie als ouders. Door met elkaar in gesprek te gaan en vooral elkaar positief en respectvol te benaderen, zorgen we samen voor een veilige schoolomgeving.
ONDERBOUW
Voor de kinderen van de groepen 1 t/m (half) groep 4, maken we een start met deze werkwijze. Door ze, wanneer dit nodig is, even uit de situatie halen en op een nadenkplek te zetten, op deze manier leren ze om even rustig te worden en te reflecteren op hetgeen is voorgevallen. De juf helpt de kinderen om dingen te verwoorden, hoewel soms even rust nemen of een knuffel al genoeg is op jonge leeftijd. We vragen jullie om dit thuis ook op deze manier te benaderen, wij zien het nl. niet als straf, het is juist een leermoment. Op deze manier leren ze hun emoties beter te begrijpen en hun emotie op een manier te uiten die voor iedereen aanvaardbaar is.
Op naar een fijn schooljaar waarin we SAMEN LEREN LEVEN. We willen hier, in vertrouwen met jullie als ouders, aan werken. In de bijlagen vinden jullie verdere informatie.